Scout i Huddinge driver sedan många år ett samarbete ihop med scoutkårerna från Huddinge kommuns vänorter i Norge (Askim), Finland (Vaanta) och Danmark (Lyngby). Mer om det nordiska vänortssamarbetet går att läsa på hemsidan nordtreff.org. I det nordiska samarbetet har vi en uppsättning återkommande aktiviteter och äventyr.

Nordisk Patrullfemkamp

De två äventyrscout-patrullerna som vunnit femkampsuttagningen får möta patruller från våra vänorter i Danmark, Finland och Norge i Nordisk Patrullfemkamp.

Nordträff

Nordträff är ett läger som hålls ungefär vart 4-5 år. Då träffas scouter från Sverige och våra nordiska vänorter Lyngby (Danmark), Askim (Norge) och Vanda (Finland).

Nordisk ledarträning

Nordisk ledarträning är ett perfekt tillfälle för ledare att pröva på den internationella dimensionen utav scouting, möta våra nordiska vänner samt få tips om nya aktiviteter och idéer.

Aktivitetet för utbyte av scoutledarkunskaper och trevlig samvaro. Oftast en del kultur. Värdlandet står för arrangemang, kost & logi. Brukar oftast vara tredje helgen i september.